Juf Johanna geeft met veel plezier vijf dagen in de week les in groep 1/2.
We vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen op school. Rust, regelmaat en structuur dragen hier aan bij. Daarnaast doen we veel groepsvormende activiteiten. Op deze manier leren we elkaar beter kennen en werken we samen aan een positieve leeromgeving.
Kleuters leren spelenderwijs. Een belangrijke voorwaarde voor kleuters om tot spel te kunnen komen is een rijke speelleeromgeving. De hoeken in de klas zijn daarom rijk en uitdagend ingericht. Zo kunnen de kleuters de competenties ten aanzien van taal, (ruimtelijk) denken, rekenvaardigheden, motorische ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling maximaal ontwikkelen.
In de kleutergroep staat de dialoog centraal: kinderen krijgen veel ruimte om met elkaar in gesprek te gaan, zowel in de kring als tijdens het spelen. Een goede mondelinge taalvaardigheid is belangrijk om goed te kunnen functioneren op school en in de samenleving.
Fries en Engels hebben op een geïntegreerde wijze een vaste plek in het dagelijkse aanbod en daarnaast is er ook aandacht voor andere talen en culturen.
We spelen veel buiten en we maken regelmatig gebruik van het speellokaal, waar de kinderen naar hartenlust kunnen bewegen.
Visie op het Jonge kind
Binnen ons samenwerkingscluster Fierkracht hebben wij een visie beschreven voor ons onderwijs aan het Jonge kind. Klik hier om deze te bekijken. Wij zullen deze visie zoveel als mogelijk nastreven.
Meester Bauke en juf Jessica geven in deze groepen les. Er wordt een duidelijke instructie gegeven voor het werk wat deze kinderen moeten maken/uitvoeren. Vervolgens werken de kinderen zelfstandig aan opdrachten. Bij rekenen werken we op het chromebook en wordt de berekening vaak op papier gemaakt, om te laten zien of kinderen de sommen snappen. Op Sinnehonk zijn de groepen niet erg groot. Hierdoor krijgen de kinderen in de middenbouw veel individuele aandacht en krijgen wij een goed beeld van wat kinderen nodig hebben om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Taalontwikkeling heeft in deze groep een prominente plek in het dagelijkse onderwijs. Kinderen krijgen per toerbeurt een boekenkoffertje mee naar huis om samen met ouders boeken te lezen en daarna op school één van deze boeken te presenteren.
De bovenbouw staat onder leiding van meester Folkert en meester Bauke. Deze kinderen werken na een duidelijke gestructureerde instructie heel zelfstandig aan een dagtaak. Op deze manier is het werken met drie groepen te ‘behappen’. Er worden afspraken gemaakt over hoe kinderen hun opdrachten verwerken en hoge eisen gesteld. Wij vragen in alle groepen, maar zeker in deze groepen, van de kinderen een kritische houding ten aanzien van hun werk en de wijze waarop zij dit uitvoeren. Evalueren, feedback geven op het proces en product zijn dagelijkse onderdelen van het onderwijs in deze groepen.
De kinderen sluiten in groep 8 hun basisschoolperiode af en daarom is het belangrijk de kinderen zo goed mogelijk voor te bereiden op het voorgezet onderwijs. In groep 8 maken de kinderen de eindtoets en sluiten samen met de hele hun basisschoolperiode af met een slotfeest. Hiermee komt een einde aan een mooie en bijzondere tijd op een prachtige school!